24/
Koláž

Tvořte významy z ústřižků.

Hledáte techniku, která není výtvarně náročná a zároveň umožní lidem vyjádřit se hravě a kreativně? Pak zvolte koláž – lepení obrazů z ústřižků, fotografií a nápisů. Hodí se k zachycení postojů, myšlenek a emocí, co se hůře vyjadřují slovy, ale také k nastartování představivosti nebo odreagování se.

Bez popisku

Potřebujete

Čas: 30 minut  a více

Lidé: 1 výzkumník, 1 a více participantek

Nástroje: psací potřeby, nůžky, lepidlo, časopisy, fotoaparát, tiskárna atd.


 

Postup

      1. Určete téma koláže podle toho, co chcete od participantů zjistit (např. emoce, myšlenky a postoje, představy a přání, prožitky či střípky z každodenního života).
      2. Připravte si:
        • pomůcky (nůžky, lepidlo, podkladový papír, fixy, tužky),
        • materiál (vytištěné pojmy, celé texty, noviny, časopisy, fotografie, obrázky, barvy, symboly).
      3. Vysvětlete participantům princip koláže – pomocí slepování ústřižků vytvořit obraz, který vyjadřuje postoje, emoce či touhy nebo abstraktně znázorňuje konkrétní situaci či činnost.
      4. Rozdejte potřebný materiál a nechte účastníky tvořit koláž podle vlastních představ.
      5. Pozorujte účastníky při práci, pište si poznámky, dokumentujte, rozhovory nahrávejte.
      6. Požádejte nakonec účastníky, aby popsali celou koláž. Ptejte se na význam jednotlivých prvků koláže.
      7. Sledujte vzorce a témata, negativní a pozitivní asociace, umístění a vzájemné vztahy prvků na obrazech.

Tipy

Koláž může být dobrým doplněním jiných metod, třeba rozhovoru, focus group nebo kreativního workshopu. Pomůže vám naladit participanty na probírané téma a povzbudit jejich představivost. Zároveň se řadí mezi projektivní techniky, které vám usnadní práci při rozebírání citlivějších nebo obtížně vyjádřitelných témat (např. kultura v organizaci, představy o budoucnosti).


Nepodceňte samotné zadání instrukcí – účastníky byste neměli příliš omezovat či navádět v tvorbě, zároveň buďte dostatečně konkrétní, aby výsledné koláže vypovídaly o určitém tématu. Stejně tak si dejte pozor, abyste participanty nezahltili velkým množstvím materiálů.


Koláž jde tvořit i v digitální podobě. Online nástroje (PhotoPad, Fotor, FotoJet, Canva) oceníte především při práci s digitální fotografií, tedy de facto při tvorbě digitálního fotoalba.

Příklady a inspirace

Skupina vědců a vědkyň z University of Waikato zkoumala využití koláží jako výzkumného nástroje UX. Zaměřili se na to, jak středoškolští studenti pracují s mobilními telefony (telefonování, smskování, focení). Porovnávali mezi sebou tři výzkumné designy – jedna skupina studentů se účastnila focus group, druhá téma ztvárnila pomocí koláže a třetí prošla kombinací focus group a koláž. Nejkomfortněji a nejvíce sebejistě se cítila skupinka právě při tvorbě koláže, což se projevilo v množství zobrazených informací a témat.


Střední průmyslová škola v Uherském Brodě využila koláž jako evaluační metodu pro žáky prvního stupně, pomocí které vyjadřovali svůj pohled na školu, její klady a zápory. V rámci přípravy si žáci mohli nafotit prostor a okolí školy a fotografie použít s dalšími materiály (fotky ze školních akcí a výletů, výstřižky z časopisů). Studentské koláže byly vystaveny na chodbě, prezentovány při rodičovských schůzkách a vedení školy je využilo v procesu evaluace.

 


Více informací

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info